Dersin Adı | Sayısal Çözümleme |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SE 366 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders sayısal çözümlemede başlangıç seviyesi bir gözden geçirme ve bilgisayar kullanarak, sayısal algoritmalar ve bu algoritmaların uygulamalarıyla karmaşık matematiksel problemlerin çözümünün anlaşılması üzerinedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Kesirli sayılar aritmetiği, hesaplamalı lineer denklemler, lineer olmayan denklemlere iteratif çözümler, enterpolasyon, sayısal integral, ODE lere sayısal çözümler ve sayısal çözümlemeler için genel bilgisayar programları |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, hata analizi, kesme hatası, yuvarlama hatası, yaklaşımın hata mertebesi | Bölüm-1; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
2 | MATLAB ile programlama | Bölüm-1; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
3 | Lineer olmayan denklemlerin çözümü: Grafik metodu, Yarılama metodu, Değişken kesen metodu | Bölüm-2; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
4 | Lineer olmayan denklemlerin çözümü: Ardışık yaklaşımlar metodu, Newton Raphson metodu | Bölüm-2; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
5 | Lineer denklem sistemlerinin çözümü: Matris işlemleri, Gauss eliminasyon metodu, pivoting | Bölüm-3; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
6 | LU faktörizasyonu metodu, Cholesky faktörizasyonu metodu, QR faktörizasyonu metodu | Bölüm-3; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
7 | Eğri uydurma: Lineer regresyon, En küçük kareler yöntemi | Bölüm-4; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
8 | Eğri uydurma: Lineer olmayan regresyon | Bölüm-4; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
9 | Ara Sınav | - |
10 | Sayısal türev formülleri: Newton-Cotes Formülü, Trapez Kuralı | Bölüm-5; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
11 | Sayısal türev formülleri: Simpson's 1/3 Kuralı, Simpson's 3/8 Kuralı, Sayısal integral | Bölüm-5; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
12 | Diferansiyel denklemlerin yaklaşık çözümleri: Euler Metodu, Heun's Metodu | Bölüm-6; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
13 | Diferansiyel denklemlerin yaklaşık çözümleri: Runge-Kutte Metodu | Bölüm-6; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
14 | Diferansiyel denklemlerin yaklaşık çözümleri: Sınır değer problemleri | Bölüm-6; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Numerical Methods using MATLAB by Mathews and Fink, Pearson, 2004 Steven, C. Chapra. Applied Numerical Methods With Matlab: For Engineers And Scientists. Tata McGraw Hill Education Private Limited, 2007 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Numerical Analysis by Timothy Sauer, 2006, Pearson; Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications using MATLAB by Gilat and Subramaniam, Wiley; |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | 64 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 18 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | |
Toplam | 240 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve Bilgisayar Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık Bilgisayar Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |||||
4 | Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |||||
5 | Karmaşık Bilgisayar Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6 | Bilgisayar Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Bilgisayar Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Bilgisayar Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest